אתר הסקי פליין בצרפת - המדריך לחופשה משפחתית

אתר הסקי פליין הוא הגבוה ביותר בגרנד מאסיף הצרפתי. באתר שפע אטרקציות והוא אידיאלי למשפחות. בכתבה שלפניכם תמצאו המלצות כיצד לגלוש עם כל המשפחה במדרונות המושלגים, מבלי לגלוש למינוס בחשבון.
שי רוק
תמונה ראשית עבור: אתר הסקי פליין בצרפת - המדריך לחופשה משפחתית

כמדי שנה, טסנו לצרפת, לחופשת סקי, עם ארבעת ילדינו הקטנים. החופשה שלנו הייתה באלפים הצרפתים, באתר הסקי גרנד מאסיף (Grand Massif), הכולל 256 ק"מ של מסלולים. מדובר באתר גדול, אך בעל אוירה משפחתית ונעימה. כולם עוזרים ולבביים ורוב הגולשים הם צרפתים. אתר הסקי פליין (Flaine) הוא הגבוה ביותר מבין ארבעת האתרים המרכיבים את הגרנד מאסיף בצרפת, בעל 150 ק"מ של מדרונות לכל הרמות. שאר האתרים הם סמואנס, מוריון ולה קרוז עם מעל 100 ק"מ של מדרונות. העלות בקלאבים השונים, למשפחה בת שש נפשות, היא יקרה יחסית, לכן התארגנו בצורה עצמאית וחסכונית.

סידורים והכנות

כדי להוזיל עלויות, הקפדנו להזמין מבעוד מועד כרטיסי טיסה, צימר ללינה, בית ספר לסקי לילדים, רכב שכור וציוד סקי. כבר ארבעה חודשים קודם לכן, הזמנו כרטיסים, בחברת איזי ג'ט לג'נבה, במחיר זול מאוד, רק 450 שקל לכרטיס הלוך-חזור. הזמנו את הרכב פורד פוקוס סטיישן, דרך אתר "הרץ" ישראל והוא עלה רק 29 יורו ליום. באתר האינטרנט של Ecole De Ski France – בית ספר לסקי, הזמנו לכל ילד שיעורי סקי, לכל השבוע. לכל הילדים יש מסגרת מתאימה, לפי הגיל, החל מגיל שלוש. בית ספר לסקי לשבוע, משעה עשר בבוקר ועד 12 ורבע בצהריים, עולה רק 114 יורו, לכל ילד. בית ספר זה קיים בכל אתר סקי בצרפת. לקטנים יש מתחם סגור שנקרא Piu Piu והוא מעין גן שעשועים על מגלשיים. אתר אינטרנט: www.esfsamoens.com.

רצינו למצוא מקום לינה נעים ומרווח לכולנו, על כן נכנסנו לאתר הצרפתי הממשלתי - Gites De France. ג'יט, משמעו, צימר או דירה כפרית, בדרך כלל. האפשרויות הן רבות ולבסוף בחרנו בדירה מרווחת עם שני חדרי שינה, מטבח מאובזר ואפילו אח קטן ומחמם. העלות לשבעה ימים – רק 700 יורו לכל המשפחה. בנוסף, יש לשלם לעיתים את עלויות הגז, המיועד לחימום הדירה. כ-100 יורו לשבוע, תלוי בצריכה. אתר אינטרנט: www.gites-de-france.com.

במידה ותזמינו את ציוד הסקי חודש מראש, תוכלו לקבל הנחה של 25 אחוז. בנוסף, היום השביעי הוא חינם, באופן קבוע. הקפדנו להזמין מראש, מחנות שנמצאת באתר וכך בסוף כל יום, השארנו את הציוד בחנות, במקום לסחוב אותו עד לצימר. בחנות, הציוד גם מתייבש ונשאר חמים ונעים, לבוקר שאחרי. אנו הזמנו בחנות אינטרספורט (Intersport), רשת גדולה למדי. עלות יומית כ-15 יורו ולילדים אף פחות. אתר אינטרנט: www.samoens-intersport.com.

הבקתה בסמואנס. צילום: שי שובע

שיטוט וסיורים בכפרים

נחתנו בג'נבה ביום שישי בצהריים. שמש גדולה, עגולה ויפה האירה את שמי צרפת. לקחנו את הרכב מהצד הצרפתי של שדה התעופה ולאחר שעה קלה, הגענו לעיירה הנחמדה סמואנס (Samoens). התארגנו בדירה המקסימה, בה הקירות היו מחופים בעץ, הרצפה בנויה מקורות עץ עבות עם שטיחי צמר נעימים, המטבח מסודר ונקי עם סירי נחושת התלויים על אנקולים מן התקרה. הילדים התלהבו וממש חגגו בחדרים. לאחר מכן יצאנו לטיול בכפר הקטן. למזלנו, היה זה יום של שוק והמדרחובים העתיקים התמלאו בדוכנים רבים: גבינות עיזים, גבינת טום דה סבואה מקומית, דבש מן ההרים ועוד מטעמים רבים. קנינו גם סבונים ריחניים, לחמים כפריים וביצי משק לדירה. בזמן השהות בכפר, ניגשנו למשרד בית הספר לסקי וקיבלנו תגיות לכל ילד ואת שאר הפרטים, לקראת בית הספר שמתחיל ביום ראשון בבוקר. בערב, השארנו את הילדים עם הבת של בעל דירת הנופש ויצאנו לשעתיים, לטייל ברחובות של העיירות המקסימות, השוכנות על שפת אגם ג'נבה. תחילה הגענו לאוויאן (Evian), עיירה בה מייצרים את המים המינרלים המפורסמים - Evian. במקום קזינו יפהפה, מדרחובים עתיקים מרוצפים באבן מימי הרומים ומספר מסעדות דווקא איטלקיות ולא צרפתיות, עם מפות אדומות משובצות ובניהול משפחתי. אחר כך המשכנו לעיירה תונון לה בן (Thonon les Bains) הסמוכה. גם שם טיילנו, שתינו ואכלנו לאורך הטיילת, שעל שפת האגם.

כיף בשלג

ביום ראשון, התעוררנו בשבע בבוקר, לבשנו ביגוד טרמי וחליפות סקי ועלינו לאתר. מהר מאוד ארגנו את הילדים לקבוצות שלהם, החלפנו טלפונים עם המדריכים ויצאנו לגלוש. העלייה לאתר היא ברכבל מהעיירה סמואנס. מגוון המסלולים עצום: למתחילים יש חמישה מסלולים ירוקים וכחולים, כבר באזור בית הספר, ואילו למתקדמים יש אפשרות לעלות עד לגובה 2,500 מטר ולגלוש לארבעה אתרים נוספים, ומשם לעלות חזרה, וחוזר חלילה. במשך שבוע גלשנו כל יום למקום אחר. למשפחות בעלות ארבע נפשות ומעלה ניתן לרכוש סקי פס משפחתי בעלות מוזלת במיוחד. בנוסף, בגלל האופי המשפחתי והקהל הצרפתי, גם המסעדות ובתי הקפה באתר למעלה ובכפרים למטה, אינם יקרים כלל וכלל. המחירים עממיים - קרואסון ביורו וחצי, קפה ביורו וצ'יפס בשלושה יורו.

כל יום בצהריים, היינו יורדים מהמדרונות הגבוהים וחוזרים לקחת את הילדים מבית הספר לסקי. הילדים היו ממש מאושרים והסתדרו מצוין עם שאר הילדים, בשפת הסימנים, כמובן. לאחר שבוע של סקי כולם כבר ידעו לגלוש. גרייס בת השמונה גלשה בכל מדרון וטיילור בת הארבע ירדה בקלילות יוצאת דופן, במדרונות המתחילים. איזה תענוג לגלוש עם הילדים, לעצור עימם בבתי הקפה המושלגים בהרים, לתה חם עם קרואסון שוקולד. ביום הרביעי, ירדנו מוקדם מן ההר ויצאנו לטיול אחר צהריים כייפי, ברחובות העיר אנסי (Annecy), בירת מחוז הוט סבואה (Haute-Savoie). באנסי קיימת עיר עתיקה ויפהפיה המכונה ונציה הקטנה (Little Venice), זאת מכיוון שהיא מחורצת בנחלים וגשרים קטנים וציוריים. טיילנו בפארק הירוק שנושק לאגם אנסי ואכלנו את המעדן המקומי – ערימה של סרדינים קטנטנים, שאוכלים כמו צ'יפס.

בית הספר לסקי. צילום: שי שובע

אטרקציות לערב

בערבים יש פעילויות רבות לצעירים ולמשפחות. יום אחד ירדנו לכיכר העיר קלוז' (Cluj) הסמוכה, בה החלקנו על רחבת הקרח, לצלילי שירים משנות ה-80. בערב אחר, אכלנו פונדו שוקולד ופירות, במסעדה בסמואנס. ביום שלישי בערב, ירדנו מוקדם מהאתר ונסענו לעמק ציון (Sion) בשוויץ, שם התרחצנו במרחצאות המפוארים ונתנו לשרירים קצת פינוק. ערב נוסף, נסענו לגלוש בלה קרוז (La Carroz). המסלול שקרוב לכפר מואר בין השעות 19:00-00:00, זה מאוד רומנטי. גלשנו במסלול הקל, כל המשפחה. אפשר היה לראות את הניצוץ בעיני הילדים. לאחר מכן אני ואשתי ישבנו לשתות יין חם עם קינמון, בברסרי שבכפר. ביום ראשון בשעה חמש בערב, יצאה אשתי, גולשת מנוסה, לטפס עם מדריך מהאתר ועם עוד קבוצה של צרפתים, במעלה הר המון בלאן (Mont Blanc). כל אחד הצטייד בפנס ראש ובסט מגלשיים מיוחדים. הם החלו את הטיפוס בשעה שבע בערב ובשעה אחת עשרה בלילה הגיעו לרפיוג', כלומר, בקתה בודדה באמצע ההר, שם שתו ואכלו עם בעל הבקתה, פונדו סבויארד (פונדו גבינה) מקומי. בשעה אחת בלילה הם החלו לגלוש חזרה. חוויה מדהימה, אבל קצת יותר מדי בשבילי. להתראות בשנה הבאה!