פציעות בסקי – איך ליפול נכון ואיך להימנע מהתנגשות פסיבית

אחוז גדול מאוד מפציעות גולשים נובע מיציבה ו/או נפילה לא נכונה. לרשותכם עצות מומחה בתחום הפיזיוטרפיה למזעור נזקים ולהדרכה כיצד ליפול נכון על המדרונות החלקלקים. כל זאת לטובת מיקסום ההנאה מחופשת הסקי המיוחלת. גלישה נעימה.
גדי ספורטנא
|
תמונה ראשית עבור: פציעות בסקי – איך ליפול נכון ואיך להימנע מהתנגשות פסיבית
Thinkstock Imagebank ©

סימנים של חורף

כפיזיותרפיסט ספורט, אני ממתין בכל שנה להגעתו של גנרל חורף למדרונות אירופה. הסימנים המעידים על הגעתו כוללים את הישראלי, שנכנס לקליניקה על קביים, מלווה באשתו עם סד צבעוני לקשירת היד לגוף. רוב הפציעות הללו קורות מנפילה או מהתנגשות עם גולש אחר במסלולי אתר הסקי. תוך כדי האזנה לסיפורם של הפציינטים אני משתדל ללמוד כיצד לחזור בריא ושלם מחופשת הסקי הנפלאה.

התסריטים שחוזרים על עצמם שוב ושוב הם:
• המון פציעות נגרמות עקב נפילה גרועה במהירות נמוכה או גבוהה.
• פציעות רבות מתרחשות כאשר הגולש עומד על המסלול ומישהו מתנגש בו.

לתחילת הכתבה

פעולות מונעות

נטרול הגורמים הללו יכול למזער משמעותית את הסיכוי לחזור הביתה עם קביים וסד. אז איך נופלים מבלי להיפצע? קודם כל, צריך לדעת לנטוש מרצון. המאבק בנפילה גורם לכוחות גזירה ופיתול גדולים על המפרקים. דרוש לכוון את הנפילה לגלגול או להחלקה ולא לבלימה. אנו מתוכנתים כך, שבלימה תתבצע באמצעות יד או רגל מושטת ישרה לגמרי – זהו רפלקס, שמתפתח בשנת חיינו הראשונה והוא חיוני להגנה עצמית בזמן שאנו לומדים לשבת, לעמוד וללכת. מאוחר יותר "רפלקס היישור המגן" יכול לעזור לנו לשמור על הראש, אבל על הדרך לשבור או לקרוע לנו משהו מכף יד ועד בריח. המלצה חשובה ראשונה היא להימנע ככל האפשר מניסיון לבלום עם יד ישרה. להלן מספר דגשים:

ברכיים כפופות וצמודות
חשוב לשמור על ברכיים צמודות ומעט כפופות. כמו כן, לשמור על מגלשים צמודים ומקבילים. כוחות, שפועלים על ברך ישרה, מסכנים מאוד את הרצועות. פעולה לא נכונה תהיה התרחקות מהירה של מגלש אחד, בדרך כלל, באלכסון שהוא אסון.

ידיים מעל קדמת המגלשים

כדאי לכוון את הכפות הידיים המאוגרפות אל מעל לחלק הקדמי של המגלשים. הפניית הגוף לכיוון מעלה ואחורה, אל המדרון, היא תגובה טבעית, שיוצרת כוחות סיבוביים גדולים על הברך. אלו עשויים לגרום לקרע של הרצועה המדיאלית או הצולבת הקדמית.



נפילה נכונה נפילה לא נכונה


כף יד מאוגרפת

כדי להפחית את עוצמת הכוחות העוברים דרך הגוף בנפילה צריך קודם כל לאגרף את כף היד. פעולה זו מונעת משורש כף היד להיכנס ליישור יתר, שהכרחי לגרימת שברים ונקעים בכף היד, האמה, המרפק והכתף.

כף יד מאוגרפת


מרפקים כפופים
שמירה על המרפקים כפופים מקצרת מומנטים ומונעת "בריחים" מסוכנים. כיפוף המרפקים מקצר מנופים ומאפשר גלגול קל יותר.

מרפקים כפופים



שחרור הגוף לנפילה
השלב הבא, הוא הגעה לרצפה, החלקה והמתנה לבלימה. לא לנסות להציל את נפשותיכם – תנו לגוף ליפול. המאמץ להישאר במצב עמידה מפעיל לחץ גדול על המגלשים - אלו מכוונים לכיוון שונה מזה שאליו נופל הגוף. אחיזה טובה של המגלש בשלג הופכת בין רגע לדבר בלתי רצוי.

שחרור הגוף לנפילה


לתחילת הכתבה

צמצום נזק בהתנגשות פסיבית

מקרה שכיח של התנגשות פסיבית הוא כאשר אנו עוצרים ומחכים לחבר באמצע המסלול, למשל. מומלץ לעמוד בשולי המסלול, אבל לא ממש בקצה, כך שמצד אחד לא נהיה ברווזים בקרקס ומצד שני נאפשר למי שיופתע מאיתנו לעקוף אותנו משני צדדים אפשריים. רוב הזמן נסתכל למעלה מפחד מפגיעה ישירה של סקיאר או סנובורדר נטול שליטה או תשומת לב. בשלב הראשון, צעקה או בריחה יכולות למנוע את התאונה. במידה וההתנגשות היא בלתי נמנעת, הפתרון הטוב ביותר יהיה פשוט להצמיד ולכופף ברכיים ולתת לגורם המתנגש להפיל אותנו. ברגע שנפלנו על השלג, להרים נעליים באוויר ולשמור על המגלשים צמודים. לאט לסובב את המגלשים, כך שיהיו מאונכים לקו הנפילה ולבלום. לנסות ולקום רק לאחר עצירה מלאה.

התנגשות פסיבית



גדי טנא הוא פיזיותרפיסט ספורט בעל קליניקה פרטית,
ספורטנא, בהוד השרון.
גולש סקי אלפיני 12 שנה.
ספורטנא


רוצה לקרוא עוד על חופשת סקי? הנה כמה קישורים נוספים שיעניינו אותך:

יעדי הכתבה

סגור
0
×